blog ekspercki

nasz sklepinternetowy

Moduł ładowania dodatkowego akumulatora SA40

18 lipca, 2017

Moduł ładowania dodatkowego akumulatora – separator akumulatorów SA40 TECHTRON

 

Na rynku są już dostępne tego typu układy, jednak chciałbym przedstawić coś zupełnie innego.

Moduł ładowania dodatkowego akumulatora SA40

Separator akumulatorów Moduł ładowania dodatkowego akumulatora SA40

 

Jest to produkt niemalże rewolucyjny. Sercem modułu SA jest mikroprocesor, który steruje pracą całego modułu.

I to odróżnia moduł SA od innych produktów.

Moduł SA-40 nie ma żadnych elementów mechanicznych (przekaźników), które mogą być zawodne (upalenie czy zgrzanie styków co przy większych prądach jest możliwe). Wszystko jest realizowane elektronicznie. Zastosowano nisko stratne tranzystory które przekazują prąd oraz podwójnej grubości szeroka ścieżka w laminacie do uniknięcia strat.

Sam moduł jest konfigurowalny, mamy możliwość ustawienia progu odłączenia od głównego akumulatora czy też ręcznie połączyć dwa akumulatory. To wszystko przez przycisk umieszczony w module. Moduł jest wyposażony w kolorowe diody LED, które mówią nam o trybie pracy jak i wybranym progu napięcia.

Mamy do dyspozycji wyjście typu OC, gdzie możemy podłączyć diodę LED w celu sygnalizacji załączenia/odłączenia akumulatora.

Moduł jest uniwersalny, działa z akumulatorami 12V jak i 24V.

Logika działania modułu ładowania dodatkowego akumulatora

Do modułu ładowania dodatkowego akumulatora SA40 podłączamy główny akumulator (ten co służy do rozruchu silnika) oraz dodatkowy (bytowy).

Zasadza działania jest prosta. Uruchomienie silnika powoduje rozpoczęcie ładowania akumulatora rozruchowego przez alternator. Wtedy następuje wzrost napięcia w instalacji do nawet ok 14,8V. Wystarczy że napięcie wzrośnie powyżej 13.4V i po 10 sekundach moduł SA przekaże napięcie i prąd do dodatkowego akumulatora. Zwłoka 10 sekundowa ma na celu ustabilizowanie obrotów silnika i maksymalnego ładowania głównego akumulatora. Ma na celu również w pierwszych sekundach nie obciążać silnika.

Układ będzie łączył dwa akumulatory do momentu wyłączenia silnika i spadku napięcia na głównym akumulatorze do ustawionego progu.

Użytkownik może ustawić 5 progów, a są to napięcia (i odpowiednio % naładowanie akumulatora bez obciążenia) do który odpowiednio są dopasowane diody LED.

12.8V / 25.6V  – 90-100%  – zielona

12.6V / 25.2V  – 80% – żółta

12.4V / 24.8V – 60% – żółta

12.2V / 24.4V – 40% – czerwona

12V / 24V – 30% – czerwona

Ponowne uruchomienie silnika spowoduje ponowne połączenie akumulatorów (oczywiście po 10 sekundach i gdy napięcie jest powyżej 13,4V).

 

Gdy zajdzie taka potrzeba, ręcznie połączymy dwa akumulatory naciskając przez 2-3 sekundy przycisk. Wtedy zacznie migać niebieska dioda LED sygnalizują ręczne połączenie. Takie połączenie będzie trwało do osiągnięcia napięcia 10.5V które to jest graniczne przed ewentualnym uszkodzeniem akumulatora. Dalszy spadek napięcia spowoduje że moduł dodatkowo ograniczy zużycie energii które wynosi naprawdę niewiele.

Separator akumulatorów SA40

Izolator akumulatorów w samochodzie

 

Jakie są zalety modułu SA-40?

  • brak elementów mechanicznych (przekaźnik),
  • niski pobór prądu bez obciążenia,
  • wysoka sprawność nominalnie 99,9%,
  • odporny na zwarcie,
  • wybór progu odłączenia od głównego akumulatora,
  • sygnalizacja LED,
  • Ręczne załączenie,
  • Działa z napięciem 12V lub 24V – automatycznie dopasowanie,
  • niewielka obudowa (mniejsza niż paczka papierosów)
  • dobre połączenie modułu z przewodami.

 

Sposób montażu modułu SA-40

Moduł montujemy najlepiej jak najbliżej głównego akumulatora. Wiąże się to z tym że moduł monitoruje napięcie głównego akumulatora i odpowiednio steruje swoją pracą. Pomiędzy modułem a głównym akumulatorem zastosuj bezpiecznik o nominale 30A. Pamiętaj, że bezpiecznik nie upala się przy prądzie równym 30A, tylko sporo większym. Upalenie może nastąpić przy prądzie ok nawet 45A, moduł taki chwilowy prąd wytrzyma.

  • Do złącza AKU GŁ – (minus) podłączamy przewód ujemny z akumulatora rozruchowego. To złącze służy tylko do pomiaru napięcia, może być to przewód cienki,
  • Do złącza AKU. GŁ + (plus) podłączamy przewód dodatni + z akumulatora rozruchowego,
  • Do złącza AKU. Dod + (plus) podłączamy dodatkowy akumulator,
  • Akumulatory rozruchowy i dodatkowy łączymy razem (biegun ujemny – minus).

 

Schemat połączenia modułu SA40

Schemat połączenia modułu SA40

 

Moduł nie reguluje napięcia jak i nie ogranicza prądu.

Moduł można kupić w sklepie TECHTRON:

Separator akumulatorów – moduł ładowania dodatkowego akumulatora

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *